Толкование на группу стихов: Быт: 49: 16-16
«Дан», говорит он, «будет судить народ свой, как если бы и одно колено в Израиле».
Именно первое и отчасти второе (ст. 17) произошло с Самсоном, который,
родившись из колена Дана, судил народ в течение двадцати лет.
В полной же мере это исполнится в отношении Антихриста, который,
родившись страшным судьей и царем-тираном, с одной стороны,
будет судить народ свой...
Источник
На благословения Исаака и Иакова, 22
***
15. Что действительно от Данова колена имеет родиться и восстать тиран и царь,
судия ужасный, сын дьявола, об этом говорит пророк: «Дан судити имать люди своя,
яко и едино племя во Израили». Но возразит кто-нибудь, что это сказано о Сампсоне,
который, родившись от колена Данова, судит народ двадцать лет.
Это сбылось на Сампсоне только отчасти, и вполне сбудется на антихристе.
Ибо Иеремия говорит: «от Дана» услышим глас «ржания коней его:
от гласа ржания яждения коней потрясеся вся земля» (Иер. 8:16).
Говорит и другой пророк: соберет всю силу свою от востока солнца до запада,
те, коих звал и коих не звал, пойдут с ним. Море он сделает белым от множества парусов
на кораблях, и поле сделает черным от больших щитов тяжело вооруженной пехоты,
и всякий, кто встретится с ним на брани, падет мечом.
Что это сказано не о ком-либо другом, а об оном тиране бесстыдном и богопротивном,
покажем ниже.
16. И Исаия говорит так: «и будет, егда скончает Господь вся творя в горе Сионе
и во Иерусалиме, наведет на ум великий, на князя Ассирийска, и на высоту славы очию его.
Рече бо: крепостию сотворю и премудростию разума отъиму, пределы языков и силу их пленю.
И сотрясу грады населенныя, и вселенную всю обьиму рукою моею, яко гнездо и яко оставленная
яйца возьму; и несть, иже убежит мене или противу мнеречет: и не тако. Но послет Господь Бог
Саваоф на твою честь безчестие и на твою славу огнь горя возгордится.
И будет свет Израилев во огнь, и освятит его огнем горящим, и поястяко сено вещество»
(Ис. 10:12-14, 16-17).
17. Также и в другом месте: «како проста истязуяй, и како преста понуждаяй?
Сокруши Бог ярем князей грешников, поразив язык яростию и язвою неисцельною,
поражая язвою неисцельною, чюже не пощади, почи уповающи.
Вся земля вопиет с веселием, и древа Ливанова возвеселишася о тебе и кедр Ливанский:
отнеле же ты уснул еси, не взыде посекаяй нас. Ад доле огорчися, срет тя,
возсташа с тобою еси исполина, обладавшие землею властители от престолов своих,
все цари язычески, еси вкупе отвещают и рекут: и ты пленен еси, якоже и мы,
и в нас вменен еси. Сниде в землю слава твоя, многое веселие твое:
под тобою поселют гнилость, и покров твой червь.
Как спаде с небесе денница, восходящая заутра?
сокрушися на земли посылаяй ко всем языком.
Ты же рекл еси во уме твоем: на небо взыду,
выше звезд небесных поставлю престол мой,
сяду на горах высоких яже к северу, взыду выше облак, буду подобен Вышнему.
Ныне же во ад снидите, и во основания земли. Видевший тя удивятся о тебе и рекут:
сей человек раздражаяй землю, потрясаяй цари, положивый вселенную всю пусту
и грады разсыпа, пленых не разреши. Вси цари языков успоша в чести кийждо в дому своем.
Ты же повержен будеши в горах, яко мертвец мерзкие со многими мертвецы,
изсеченными мечем, исходящими во ад. Якоже риза в крови намочена не будет чиста,
такожде и ты не будеши чист: зане землю мою погубил еси и люди моя избил еси.
Не пребудеши в вечное время, семя злое: уготови чада твоя на убиение грехами отца твоего,
да не возстанут и не наследят землю мою» (Ис. 14:4-22).
18. Подобным образом и Иезекииль говорит о нем так: «сия глаголет Господь Бог;
понеже вознесеся сердце твое, и рекл еси: аз семь Бог, в селение Божие вселихся
в сердце мерстем: ты же человек еси, а не Бог и положил еси сердце твое, яко сердце Божие.
Еда премудрее ты еси Даниила? премудрии не наказаша тебя хитростию своею.
Еда хитростию твоею или смыслом твоим сотворил еси себе силу, и сребро и злато
в сокровищах твоих? Или во мнозей хитрости твоей и в купле твоей умножил еси силу твою?
вознесеся сердце твое в силе твоей. Того ради сия глаголет Господь Бог: понеже дал еси
сердце свое, яко сердце Божие, вместо сего се Аз наведу на тя чуждыя губители от языка,
и извлекут мечи своя на тя и на доброту хитрости твоя, и постелют доброту твою в погубление,
и сведут тя, и умреми смертию язвенных в сердце мерстем. Егда речеши глаголя
пред убивающим тя: Бог есмь аз? ты же человек еси, а не Бог в руце убивающих тя.
Смертми необрезанных умреши в руках чуждых: яко Аз рекох, глаголет Господь»
(Иез. 28:2-10).
19. По изложений сих слов, посмотрим частнее, что говорит Даниил в видениях.
Он, говоря раздельно о имеющих быть затем царствах, показал в последних временах
и пришествие антихриста и кончину сего мира. Он говорит, объясняя видение Навуходоносорово:
«ты, царю, видел еси: и се тело велико, стоящее пред лицем твоим, егоже глава от злата чиста,
мышцы его и раме серебрены, чрево и стегна медяны, голени железны, ног часть убо некая
железна и часть некая скудельна. Видел еси, дондеже отторжеся камень без рук,
и удара тело в нози железна и скудельны, и истни их до конца. Тогда сотрошася вкупе скудель,
железо, медь, сребро и злато, и бысть яко прах от гумна летня: и взят я премногий ветер,
и место не обретеся им, камень же, поразивый тело, бысть гора велика и наполни всю землю»
(Дан. 2:31-35).
20. Присовокупляя к сему и собственные видения Данииловы, тому и другому
сделаем одно объяснение, показывая, как они между собою согласны и истинны.
Он говорит так: «аз Даниил видех, и се четыре ветри небеснии налегоша на море великое,
и четыре звери велицыи исхождаху из моря, различны между собою.
Первый аки львица, и криле его аки орли: зрях, дондеже исторжена была крыла его,
и воздвижеся от земли и на ногу человечу ста, и сердце человече дадеся ему.
И се зверь вторый подобен медведице, и на стране единой ста, и три ребра во устех его.
Видех, и се зверь, аки рысь, тому же крила четыре птичия над ним, и четыре главы зверю.
Созади сего видех, и се зверь четвертый страшен и ужасен и крепок излиха;
зубы же его железни и ногти его медяны, ядый и истончевая, останки же
ногами своими попираше, той же различаяся излиха паче всех зверей прежних:
и рогов десять ему. Разсмотрех в розех его, и се рог другий мал взыде среде их,
и трие розе преднии его исторгнушася от лица его: и се очи аки человечи
в розе том и уста глаголюща великая» (Дан. 7:2-8).
21. «Зрях дондеже престолы поставишася, и Ветхий денми седе, и одежда его бела аки снег,
и власы главы его аки волны чиста, престол его пламень огненный, колеса его огнь палящ.
Река огненная течаше пред ним: тысяча тысящ служаху ему, и тмы тем предстояху ему:
судити седе, и книги отверзошася. Видех тогда от гласа словес великих,
яже рог оный глаголаше, дондеже убися зверь и погибе, и тело его дадеся в сожжение огненное,
и прочих зверей преставися власть» (Дан. 7:9-12).
«Видех во сне нощию, и ев на облацех небесных, яко Сын человечь идый бяше
и даже во Ветхого денми дойде, и пред него приведеся: и тому дадеся власть и честь и царство,
и вси людие, племена и языцы тому поработают: власть его власть вечная, яже не прейдет,
и царство его не рассыплется» (Дан. 7:13-14).
Иной перевод.
Что действительно от колена Дана должен родиться и восстать тиран, царь,
судия ужасный, сын диавола, об этом объявляет пророк:
Дан будет судить народ свой, как одно колено во Израиле (Быт. 49:16 LXX)
Но кто- нибудь возразит, что это было сказано о Самсоне, который
родился от колена Дана и судил народ двадцать лет (Суд. 13:2; Суд. 15:20)
Однако это сбылось на Самсоне только отчасти, а вполне сбудется на антихристе.
Ибо Иеремия говорит: От Дана слышен храп коней его,
от громкого ржания жеребцов его дрожит вся земля (Иер. 8:16).
Источник
Ипполит Римский, Об антихристе TLG 2115.003, 14.8-15.9.